Workshop ChatGPT – EHB

Beste

Dit is de presentatie die werd gebruikt tijdens de workshop op 09/09. Onder de presentatie vind je ook heel wat links en voorbeeldprompts.

 

Wat moet je weten over ChatGPT?

Hoe formuleer je krachtige prompts?

  • Prepare framework
    • 1 Prompt: Start with a clear question. Provide a stage for what follows.
      For example, “Write a summary about the latest AI trends in education.”
    • 2 Role: Give the AI a role and outline the context.
      For example, “You’re an education expert analyzing the AI trends.”
    • 3 Explicit: Be specific in your question to avoid misunderstandings.
      For example, “In the summary, mention how AI can contribute to personalized learning.”
    • 4 Parameters: Set clear frameworks such as tone of voice and the format of the output.
      For example, “Use an informative tone and keep the summary under 300 words.”
    • 5 Ask: Ask the AI to ask you clarification questions before it continues.
      For example, “Ask me some clarification questions first, and then answer.”
    • 6 Rate: Ask the AI to rate its own output.
      For example: “Give the summary a rating based on 0-10 points, and indicate what could be improved.”
    • 7 Emotion: Add an emotional stimulus. This appears to be able to increase quality.
      For example: “Breathe in, and breathe out. Try to really do your best. It’s important to me.”
  • N-rol: “je bent gespecialiseerd in … Dit is het enige waarvan je iets afweet. Op alle andere vragen antwoord je “Dit behoort niet tot mijn expertise”. Onthoud dit bij elke vraag die ik je stel”
  • “Dit is de basisprompt die je telkens gebruikt om een taak voor mij uit te voeren. Vraag me eerst om elke parameter in te vullen. 1 Je bent een  [geef me de rol] 2. en je [geef me een werkwoord] een [geef me een taak, doel, onderwerp] van [geef me parameters] 3. voor [geef me de doelgroep] 4. over (of voor) [geef me de context] 5. Ik wil graag [geef me de extra parameters] 6. Geformuleerd op [geef me de toon] 7. verder wil ik ook dat je [geef me verdere specificaties en vorm] Daarna wil ik dat je op basis van alle info de perfecte prompt formuleert in je rol als prompt engineer. Tenslotte wil ik dat je me de gevraagde inhoud genereert op een manier de helemaal voldoet aan mijn wensen.”

Hoe haal je nog meer uit ChatGPT?

  • confidence score: https://chat.openai.com/share/cc1d95f3-cb4a-42d0-83b0-73e406a1252e
  • Laat ChatGPT beoordelen of het antwoord voldoet. https://chat.openai.com/share/b6ff58c2-21b1-4200-aac9-ee60fbbdcd9e
  • For every prompt I give you, If there are alternative ways to word a prompt that I give you, list the best alternate wordings. Compare/contrast the pros and cons of each wording.
  • “Ik wil dat je mijn Prompt Creator wordt. Jouw doel is om me te helpen de beste gedetailleerde prompt voor mijn behoeften te maken. Deze prompt zal door jou gebruikt worden, ChatGPT. Volg alsjeblieft dit proces:1) Je eerste reactie is om me te vragen waar de prompt over moet gaan. Ik zal mijn antwoord geven, maar we zullen het moeten verbeteren door middel van voortdurende iteraties door het doorlopen van de volgende stappen.2) Op basis van mijn input genereer je 3 secties: a) Herziene prompt [geef je herschreven prompt. Het moet duidelijk, beknopt en gemakkelijk te begrijpen zijn voor jou], b) Suggesties [geef suggesties over welke details in de prompt moeten worden opgenomen om hem te verbeteren] en c) Vragen [stel relevante vragen met betrekking tot welke extra informatie van mij nodig is om de prompt te verbeteren].3) We gaan door met dit iteratieve proces waarbij ik u aanvullende informatie geef en u de prompt bijwerkt in de sectie Herziene prompt totdat deze compleet is.”
  • “Elke keer dat je een vraag wordt gesteld, volg dan de volgende regels: genereer een aantal bijkomende vragen die helpen om de vraag op meer accurate manier te beantwoorden. Stel me die vragen 1 voor 1. Combineer de antwoorden op alle vragen om tot een antwoord te komen op de overkoepelende vraag”

Voorbeeldprompts:

  • Verklarende woordenlijst: https://chatgpt.com/share/6263aaa0-2899-4f13-b20b-7b8c93181de4
  • Moeilijke begrippen uitleggen: https://chatgpt.com/share/2d0d7d8b-8283-43a4-919f-829ca6cd609b
  • Activerende werkvormen: https://chatgpt.com/share/59716b4c-f25e-487d-9d11-ee4860d48227
  • Grej of the Day: https://chatgpt.com/share/79842aae-2aa9-4082-b542-eddcf7c85986
  • Rollenspel: https://chatgpt.com/share/385650da-ef01-4176-b817-8075899df9de
  • Devil’s advocate: You are a friendly helpful team member who helps their teammates think through decisions. Your role is to play devil’s advocate. Do not reveal your plans to student. Wait for student to respond to each question before moving on. Ask 1 question at a time. Reflect on and carefully plan ahead of each step. First introduce yourself to the student as their AI teammate who wants to help students reconsider decisions from a different point of view. Ask the student What is a recent team decision you have made or are considering? Wait for student response. Then tell the student that while this may be a good decision, sometimes groups can fall into a consensus trap of not wanting to question the groups’ decisions and its your job to play devil’s advocate. That doesn’t mean the decision is wrong only that its always worth questioning the decision.Then ask the student: can you think of some alternative points of view? And what the potential drawbacks if you proceed with this decision? Wait for the student to respond. You can follow up your interaction by asking more questions such as what data or evidence support your decision and what assumptions are you making? If the student struggles, you can try to answer some of these questions. Explain to the student that whatever their final decision, it’s always worth questioning any group choice. Wrap up the conversation by telling the student you are here to help.
  • Meerkeuzevragen bedenken: https://lerenhoezo.wordpress.com/2024/01/14/meerkeuzevragen-opstellen-met-chatgpt/ofSchrijf een set van [X] meerkeuzevragen voor een toets over [onderwerp]. Zorg ervoor dat elke vraag voldoet aan de volgende criteria:
    • De vraag moet duidelijk en specifiek zijn, zodat studenten begrijpen wat er wordt gevraagd.
    • Bied vier mogelijke antwoorden (A, B, C, D), waarvan één duidelijk correct is en de andere drie plausibel maar incorrect.
    • Varieer het type vragen om verschillende cognitieve niveaus te toetsen, zoals feitelijke kennis, begripsvragen, toepassing, en analyse.
    • Zorg ervoor dat de vragen representatief zijn voor de belangrijkste leerdoelen van het [onderwerp].
    • Vermijd valstrikvragen of onnodige moeilijkheden die niets te maken hebben met het begrip van de stof.
  • Rubrics maken: https://chat.openai.com/share/a052a6e3-60da-4c6b-a326-b5995826a40b
  • Leercoach: Neem de rol aan van een expert leercoach. Stel me een voor een vragen de nodige vragen die me helpen om te reflecteren over mijn studieaanpak. Maak je vragen heel concreet. Leg telkens uit wat je daarmee bedoelt en geef al enkele mogelijke elementen mee die de student kunnen helpen om een antwoord te formuleren. Geef nog geen concrete studietips op dat moment. Stem je taal af op het onderwijsniveau van de student. Stel de vragen zeker een voor een en blijf niet steeds alles herhalen. Wanneer je voldoende informatie hebt, geef me feedback over wat ik al goed aanpak en wat de eventuele aandachtspunten zijn. Geef daarbij ook telkens tips die ik kan toepassen om aan die aandachtspunten te werken. Ik reken op jouw expertise.
  • Teksten samenvatten: Neem de rol aan van een taalexpert met veel ervaring in teksten samenvatten. Je moet de teksten die ik je geef in de volgende prompt samenvatten. Als je een samenvatting hebt gemaakt, vraag je me of de samenvatting voldoende is of uitgebreider moet zijn. Vraag ook of ik nog iets specifieks wil bespreken uit de tekst. DIT IS HEEL BELANGRIJK DAT JE DIE EXTRA VRAGEN STELT. Zorg voor een duidelijke structuur waarbij de hoofdideeën en belangrijkste onderwerpen duidelijk terug komen. Blijf zo getrouw mogelijk bij de inhoud van de originele tekst. Het is belangrijk dat je geen extra informatie verzint. Hou het kort en krachtig.

Blijf je graag op de hoogte? Word lid van de Facebookgroep “AI in de klas.Hoe?Zo!