Vanuit de neurowetenschap en de cognitieve psychologie is er al heel wat onderzoek gebeurd over hoe ons brein functioneert en zich ontwikkelt en hoe ons geheugen informatie verwerkt en opslaat. Hierdoor is de kennis over onze ‘leermotor’ sterk toegenomen. We weten steeds beter hoe hersencellen met elkaar communiceren; welke hersengebieden actief zijn als je bepaalde taken uitvoert; of dat ons brein zich tot op veel latere leeftijd ontwikkelt dan aanvankelijk werd aangenomen.
Wetenschappers uit die verschillende disciplines werken ook steeds meer samen. Hierdoor ontstaan er nieuwe onderzoeksdomeinen zoals educational neuroscience of neuropedagogiek. Hierin worden neurowetenschappelijke, psychologische en onderwijskundige inzichten samengebracht met het streefdoel om het onderwijs en de leerprestaties te verbeteren. Hoe meer we weten hoe ‘denken’ precies werkt, hoe efficiënter we ons onderwijs kunnen maken (Van Camp et al., 2015). De inzichten helpen mee bepalen welke ondersteuning optimaal is op het vlak van onderwijs en opvoeding of welke leerstrategieën beter kunnen werken. Kennis over ons brein en geheugen is dus zeker waardevol en relevant! Als je beter begrijpt hoe je ‘leermotor’ werkt, dan kun je het rendement ervan verhogen.
In het boek Leren.Hoe?Zo! vind je enkele belangrijke stukken van onze ‘hersenpuzzel’ die wetenschappers al in elkaar hebben kunnen passen met betrekking tot leren.
Ook in een recent verschenen artikel ontsluiert Durk Talsma van de Universiteit Gent nog enkele breingeheimen. Lees het artikel hier.