Vormingsaanbod

Op deze pagina vindt u een overzicht van ons vormingsaanbod. Wenst u automatisch op de hoogte te blijven van alle updates? Schrijf u dan in op onze nieuwsbrief.

Binnen het open nascholingsprogramma organiseert Leren.Hoe?Zo! geregeld studiedagen rond specifieke thema’s, specifieke nascholingen en lezingen op diverse plaatsen in Vlaanderen, zowel voor directie, leerkrachten, ouders en jongeren.

Daarnaast kunnen er binnen uw school of organisatie opleidingen op maat worden georganiseerd (pedagogische studiedagen, werkgroep studievaardigheden, enz.).

Ook voor ouders en leerlingen (lager en secundair onderwijs) worden er interactieve lezingen aangeboden.

Raadpleeg het overzicht of contacteer ons voor meer informatie.

OPEN VORMINGSAANBOD

Hoe pakken jongeren studeren aan? Kun je de slaagkansen voorspellen? Wat kun je doen om leercompetenties te versterken? Is het een goed idee om rekening te houden met de leerstijl van leerlingen? Hoe efficiënt zijn bepaalde studievaardigheden?

De masterclass Leren.Hoe?Zo! biedt u tal van inzichten en tips aan om concreet mee aan de slag te gaan in uw begeleiding en/of lespraktijk. Samen met de andere deelnemers evalueren we de huidige aanpak en kijken we welke aanvullingen een meerwaarde opleveren. We gaan ook in op de manier waarop u aan de slag kunt met diverse digitale tools die het leren versterken!

Lees meer

VORMINGEN OP AANVRAAG

Als je bij wilt blijven in onze snel veranderende informatiemaatschappij, is levenslang leren de boodschap. Daarom is het belangrijk dat jongeren leren hoe je die uitdaging het beste aanpakt. Tijdens deze lezing ontdekken jongeren, ouders en leerkrachten op een boeiende en interactieve  manier wat er allemaal komt kijken bij leren. Leerlingen en ouders ontdekken aan de hand van experimenten en concrete voorbeelden wat je kunt doen om je leren te versterken! (voor lager en secundair onderwijs)

Lees meer

Ontdek verschillende inzichten, noteerstrategieën en mappingtechnieken die leerlingen ondersteunen bij het visualiseren en actief verwerken van de leerstof en bij het kritisch nadenken over de lesinhoud en hun leerproces en wat je kunt doen als docent om dit proces te helpen versterken.

Wil je zelf ervaren waarin de kracht schuilt van Cornell Note Taking, Mindmapping, Conceptmapping, Knowledgemapping, Sketchnoting, enzovoort en hoe je ermee aan de slag kunt? Op een wetenschappelijk onderbouwde manier wordt de kracht en de beperkingen van elke aanpak in beeld gebracht en krijgt u heel wat concrete tips en lessuggesties die je als leerkracht of begeleider onmiddellijk kunt inzetten.

Meer weten? Contacteer ons!

Het menselijke geheugen is al decennia het onderwerp van heel wat wetenschappelijk onderzoek. Nieuwe inzichten leiden tot een beter begrip en gebruik van dit verbluffende instrument. Toch bestaan er ook nog heel wat misopvattingen. In deze masterclass confronteren we fictie met feiten. We achterhalen de waarheid achter heel wat opvattingen en ontdekken hoe onze leermotor echt werkt en wat dit betekent voor uw lespraktijk.

Vanuit deze eerste hulp om beter te onthouden (EHBO) komen we terecht bij verschillende mnemotechnische vaardigheden. U ontdekt welke geheugentechnieken er bestaan (o.a. beschouwing, associatie, letterwoorden, kapstokmethode, methode van loci, fonetisch-numerieke methode), hoe u ze kunt gebruiken en waarin hun kracht (maar ook de beperkingen) schuilt. U zult ontdekken dat u niet over een bijzonder brein hoeft te beschikken om een geheugenkampioen te worden.

Meer weten? Contacteer ons!

Eén van de grootste uitdagingen waarmee je als leerkracht wordt geconfronteerd, is om alle leerlingen actief bij de les te betrekken en hen aan het denken te zetten over de leerstof. Als leerkracht peil je met behulp van gerichte vragen of de leerstof goed werd begrepen maar wat doe je als je steeds dezelfde vingers in de lucht ziet gaan?

In deze sessie bespreken we enkele technieken en digitale tools, zogenaamde student response systems die je kunt inzetten om je leerlingen actief aan het denken te zetten, te peilen naar de (voor)kennis van alle leerlingen en om in te zetten als formatief en summatief evaluatietool. Tijdens deze sessies komen heel wat concrete lessuggesties aan bod om onmiddellijk mee aan de slag te gaan.

Meer weten? Contacteer ons!

Jongeren krijgen heel wat informatie te verwerken. Daarbij moeten ze nagaan welke informatie belangrijk is en welke niet, maar ook hoe verschillende ideeën zich tot elkaar verhouden en tot wat ze eerder al hebben geleerd. Een handige manier om hen hierbij te helpen is de informatie verwerken in schema's, mindmaps of conceptmaps.

In deze sessie ontdek je welke verschillende manieren er bestaan om de leerstof te visualiseren; voor welke activiteiten je die allemaal kunt gebruiken; waarin precies de kracht schuilt van deze technieken en wat de do's en don'ts zijn waarmee je rekening moet houden.

Bovendien verkennen we ook heel wat tools en apps (Mindomo, text2mindmap, Popplet, bubbl.us, ...) waarmee je in een handomdraai digitale mindmaps en conceptmaps op het scherm tovert.

Aan de hand van heel wat concrete lesideeën wordt getoond hoe je met mindmaps en conceptmaps aan de slag kunt tijdens de les.

Meer weten? Contacteer ons!