Vormingsaanbod

Op deze pagina vindt u een overzicht van ons vormingsaanbod. Wenst u automatisch op de hoogte te blijven van alle updates? Schrijf u dan in op onze nieuwsbrief.

Binnen het open nascholingsprogramma organiseert Leren.Hoe?Zo! geregeld studiedagen rond specifieke thema’s, specifieke nascholingen en lezingen op diverse plaatsen in Vlaanderen, zowel voor directie, leerkrachten, ouders en jongeren.

Daarnaast kunnen er binnen uw school of organisatie opleidingen op maat worden georganiseerd (pedagogische studiedagen, werkgroep studievaardigheden, enz.).

Ook voor ouders en leerlingen (lager en secundair onderwijs) worden er interactieve lezingen aangeboden.

Raadpleeg het overzicht of contacteer ons voor meer informatie.

OPEN VORMINGSAANBOD

MASTERCLASS LEREN.HOE?ZO!

Hoe pakken jongeren studeren aan? Kun je de slaagkansen voorspellen? Wat kun je doen om leercompetenties te versterken? Is het een goed idee om rekening te houden met de leerstijl van leerlingen? Hoe efficiënt zijn bepaalde studievaardigheden?

De masterclass Leren.Hoe?Zo! biedt u tal van inzichten en tips aan om concreet mee aan de slag te gaan in uw begeleiding en/of lespraktijk. Samen met de andere deelnemers evalueren we de huidige aanpak en kijken we welke aanvullingen een meerwaarde opleveren. We gaan ook in op de manier waarop u aan de slag kunt met diverse digitale tools die het leren versterken!

Lees meer

VORMINGEN OP AANVRAAG

op aanvraag: VOORDRACHT VOOR OUDERS EN LEERLINGEN

Als je bij wilt blijven in onze snel veranderende informatiemaatschappij, is levenslang leren de boodschap. Daarom is het belangrijk dat jongeren leren hoe je die uitdaging het beste aanpakt. Tijdens deze lezing ontdekken jongeren, ouders en leerkrachten op een boeiende en interactieve  manier wat er allemaal komt kijken bij leren. Leerlingen en ouders ontdekken aan de hand van experimenten en concrete voorbeelden wat je kunt doen om je leren te versterken! (voor lager en secundair onderwijs)

Lees meer

op aanvraag: MASTERCLASS MIND THE MAP

Ontdek verschillende inzichten, noteerstrategieën en mappingtechnieken die leerlingen ondersteunen bij het visualiseren en actief verwerken van de leerstof en bij het kritisch nadenken over de lesinhoud en hun leerproces en wat je kunt doen als docent om dit proces te helpen versterken.

Wil je zelf ervaren waarin de kracht schuilt van Cornell Note Taking, Mindmapping, Conceptmapping, Knowledgemapping, Sketchnoting, enzovoort en hoe je ermee aan de slag kunt? Op een wetenschappelijk onderbouwde manier wordt de kracht en de beperkingen van elke aanpak in beeld gebracht en krijgt u heel wat concrete tips en lessuggesties die je als leerkracht of begeleider onmiddellijk kunt inzetten.

Meer weten? Contacteer ons!

op aanvraag: UPGRADE JE GEHEUGEN

Het menselijke geheugen is al decennia het onderwerp van heel wat wetenschappelijk onderzoek. Nieuwe inzichten leiden tot een beter begrip en gebruik van dit verbluffende instrument. Toch bestaan er ook nog heel wat misopvattingen. In deze masterclass confronteren we fictie met feiten. We achterhalen de waarheid achter heel wat opvattingen en ontdekken hoe onze leermotor echt werkt en wat dit betekent voor uw lespraktijk.

Vanuit deze eerste hulp om beter te onthouden (EHBO) komen we terecht bij verschillende mnemotechnische vaardigheden. U ontdekt welke geheugentechnieken er bestaan (o.a. beschouwing, associatie, letterwoorden, kapstokmethode, methode van loci, fonetisch-numerieke methode), hoe u ze kunt gebruiken en waarin hun kracht (maar ook de beperkingen) schuilt. U zult ontdekken dat u niet over een bijzonder brein hoeft te beschikken om een geheugenkampioen te worden.

Meer weten? Contacteer ons!

op aanvraag: STUDENT RESPONSE SYSTEMS IN DE KLAS

Eén van de grootste uitdagingen waarmee je als leerkracht wordt geconfronteerd, is om alle leerlingen actief bij de les te betrekken en hen aan het denken te zetten over de leerstof. Als leerkracht peil je met behulp van gerichte vragen of de leerstof goed werd begrepen maar wat doe je als je steeds dezelfde vingers in de lucht ziet gaan?

In deze sessie bespreken we enkele technieken en digitale tools, zogenaamde student response systems die je kunt inzetten om je leerlingen actief aan het denken te zetten, te peilen naar de (voor)kennis van alle leerlingen en om in te zetten als formatief en summatief evaluatietool. Tijdens deze sessies komen heel wat concrete lessuggesties aan bod om onmiddellijk mee aan de slag te gaan.

Meer weten? Contacteer ons!

op aanvraag: DIGITALE MINDMAPS EN CONCEPTMAPS IN DE KLAS

Jongeren krijgen heel wat informatie te verwerken. Daarbij moeten ze nagaan welke informatie belangrijk is en welke niet, maar ook hoe verschillende ideeën zich tot elkaar verhouden en tot wat ze eerder al hebben geleerd. Een handige manier om hen hierbij te helpen is de informatie verwerken in schema's, mindmaps of conceptmaps.

In deze sessie ontdek je welke verschillende manieren er bestaan om de leerstof te visualiseren; voor welke activiteiten je die allemaal kunt gebruiken; waarin precies de kracht schuilt van deze technieken en wat de do's en don'ts zijn waarmee je rekening moet houden.

Bovendien verkennen we ook heel wat tools en apps (Mindomo, text2mindmap, Popplet, bubbl.us, ...) waarmee je in een handomdraai digitale mindmaps en conceptmaps op het scherm tovert.

Aan de hand van heel wat concrete lesideeën wordt getoond hoe je met mindmaps en conceptmaps aan de slag kunt tijdens de les.

Meer weten? Contacteer ons!

op aanvraag: CONTENT CURATION TOOLS IN DE KLAS

De enorme hoeveelheid aan beschikbare online data en informatie en tegelijkertijd de vele opties om er op een steeds snellere manier toegang tot te verkrijgen, biedt enorme mogelijkheden maar vereist zowel van jong als oud steeds meer tijd, aandacht en focus om er wijs uit te geraken.

De oplossing om met dat enorme informatieaanbod om te gaan wordt ook wel eens omschreven als "content curation". De kracht van content curation in een onderwijscontext is dat het veel meer te bieden heeft dan het zomaar bij elkaar sprokkelen van bronnen of lesmateriaal. De nadruk ligt veel meer op het distilleren van de belangrijkste informatie, het contextualiseren, organiseren, het toevoegen van commentaar en het presenteren en delen van die informatie. Door verschillende bronnen of tegenstrijdige opinies in een soort van mashup samen te brengen kunnen er een nieuwe inzichten ontstaan of interesse worden gewekt. Content curation biedt de mogelijkheid om chronologie toe te voegen aan informatie waardoor het besef kan groeien hoe bepaalde concepten doorheen de tijd veranderd zijn.

De beschikbare online content curation tools (en dat zijn er intussen een heleboel!) bieden docenten en leerlingen een platform om lesmateriaal te verzamelen, te delen, in discussie te treden over de leerstof of met behulp van de tool uiting te geven aan de evolutie van het eigenlijke leerproces.

In deze workshop ontdek je heel wat handige tools (symbaloo, yurls, scoop it, Pinterest, Classmill, Storify, ...) en lessuggesties om met deze tools aan de slag te gaan.

Meer weten? Contacteer ons!

op aanvraag: QR-CODES EN AUGMENTED REALITY IN DE KLAS

Steeds vaker zie je QR-codes opduiken op o.a. posters, advertenties of in boeken, musea, enz. Met behulp van een smartphone, tablet of iPad kun je die QR-code scannen en wordt je doorverwezen naar informatie die online beschikbaar is. Deze codes kunnen ook op verschillende manieren ingezet worden in het onderwijs, bijvoorbeeld om links naar videofragmenten of oplossingen toe te voegen aan het lesmateriaal.

AR of augmented reality is een nieuwe technologie waarmee je, ook met behulp van een smartphone, tablet of iPad, een extra dimensie (een filmpje, een geluidsfragment, een 3D-animatie) aan een afbeelding kunt toevoegen die verschijnt wanneer de afbeelding wordt ingescand. Het lesmateriaal komt op deze manier bijna echt tot leven.

In deze sessie leer je hoe je zelf met QR-codes en Augmented Reality (via de toepassingen Layar en Aurasma) aan de slag kun in je klas.

Meer weten? Contacteer ons!

op aanvraag: ONTWERP JE EIGEN DIGITALE ANIMATIES

Moderne technologie heeft het de afgelopen jaren makkelijk gemaakt om zelf animaties en video's te maken en deze online te delen. Dit biedt heel wat educatieve mogelijkheden. Je kunt hiermee zelf instructiefilmpjes maken of je leerlingen zelf hun eigen digitale verhaal laten maken. In deze sessie leer je hoe je met tools zoals YouTube, Animoto, Powtoons of Powerpoint je eigen animaties kunt ontwerpen.

Meer weten? Contacteer ons!

op aanvraag: ONTWERP JE EIGEN INFOGAFIEKEN

De afgelopen jaren wordt er, zowel online als in gedrukte media, steeds vaker gebruik gemaakt van infografieken om informatie weer te geven. Hun aantrekkelijke en kleurrijke design zorgt ervoor dat ze opvallen en onze nieuwsgierigheid prikkelen. Dit maakt hen een krachtige tool in de strijd om onze aandacht. Bovendien komen infografieken tegemoet aan de groeiende wens en noodzaak om snel doorheen grote hoeveelheden informatie te kunnen zappen om er de essentie uit te halen. Een goede infografiek slaagt erin niet alleen in om met behulp van tekst, grafieken en beelden complexe informatie op een beknopte manier voor te stellen, maar die zorgt er tegelijkertijd voor dat er een beter begrip ontstaat of een dieper inzicht wordt verworven in bepaalde evoluties, trends of verbanden.

In deze workshop ontdek je waarin de kracht schuilt, waarmee je rekening moet houden bij het ontwerpen van een infografiek, welke tools je hiervoor kunt gebruiken en op welke manier je met infografieken aan de slag kunt in de klas.

Meer weten? Contacteer ons!