My favourite kNOw

De voorbije week heb ik het boek ‘De O van Onderwijs’ (LannooCampus, 2021) van Sylvia Mommaerts en An Dumoulin gelezen. Het boek biedt o.a. handige tools en inzichten die je als leerkracht kunt inzetten om je leerlingen te laten reflecteren over hun leerproces en om hun leren zichtbaar te maken.

Een van de technieken die in het boek aan bod komt is ‘My favourite kNOw’ (soms ook wel My favourite No genoemd), een werkvorm waarbij je als leerkracht jouw ‘favoriete fout’ gebruikt als leerkans voor je leerlingen. De werkvorm biedt leerlingen niet alleen de kans om te leren uit de denkfouten van anderen. Tegelijkertijd geeft het jou als leerkracht een goed beeld van wat je leerlingen wel/niet geleerd hebben.

Hoe werkt het precies? Je kunt de strategie op verschillende manieren inzetten, bijvoorbeeld nadat je een toets hebt gegeven of wanneer je bij het begin van een les wilt peilen wat leerlingen hebben opgepikt uit de vorige les(sen).

  • Selecteer bij het verbeteren van de toets je favoriete fout, bijvoorbeeld een antwoord dat een veelgemaakte of belangrijke denkfout (of meerdere) bevat. Zorg ervoor dat het antwoord zowel foute als goede elementen bevat! Zo toon je aan dat een fout niet noodzakelijk een heel antwoord verpest.
  • Vervolgens analyseer je samen met de leerlingen het antwoord. Toon hen de vraag en het antwoord. Vraag hen eerst wat er goed is. Ga vervolgens in op wat er fout is. Neem hiervoor zeker voldoende tijd.
  • Gebruik je de strategie bij aanvang van een les, geef dan elke leerling een kaart of blaadje papier waarop ze hun antwoord op een vraag noteren. Verzamel de antwoorden en groepeer ze naargelang ze al dan niet correct zijn en/of specifieke denkfouten bevatten. Kies ook hier je favoriete fout en bespreek ze vervolgens klassikaal.

De onderstaande video van Teaching Channel toont hoe een wiskunde leerkracht (8th grade) de strategie toepast. Heb je de strategie ook zelf al toegepast? Laat ons weten hoe het liep!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.