Fouten markeren als verbeterstrategie

In deze video vertelt Leah Alcala hoe ze als leerkracht wiskunde (7th/8th grade) haar verbeterstrategie heeft bijgestuurd. Aanvankelijk kregen alle leerlingen meteen hun punten te zien wanneer ze hun toets terugkregen. Het resultaat was vaak dat leerlingen enkel nog oog hadden voor dit cijfer om daarna hun toets meteen op te bergen en er niks meer mee te doen. Ze wou dat leerlingen dit moment zagen als een kans om te leren van hun fouten. Daarom stapte ze over naar een alternatieve verbeterstrategie waarbij ze niet langer meteen de punten toont (die verschijnen op een later moment op de leeromgeving) en ze de fouten van de leerlingen enkel in kleur markeert zonder er specifiek bij te vermelden wat ze precies fout hebben gedaan.

Voordat de leerlingen hun de toets terugkrijgen, bespreken ze eerst klassikaal enkele van de ‘favoriete fouten’ (zie ook de eerdere blogpost ‘My favourite kNOw‘ ) die door de leerkracht werden geselecteerd. Vervolgens krijgt elke leerling zijn/haar toets terug met de vraag om hun fouten te bekijken en na te gaan of ze begrijpen waarom ze een fout gemaakt hebben.  Indien er nog iets onduidelijk is, bespreekt de leerling dit met een klasgenoot of met de leerkracht. Hierdoor worden de leerlingen veel meer uitgedaagd om na te denken over de oefeningen en hoe ze kunnen leren uit hun gemaakte fouten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.