Hoe haal je meer uit de Think-Pair-Share werkvorm?

Think-Pair-Share is een handige werkvorm om studenten in drie eenvoudige stappen actief de lesstof te laten verwerken. Nadat studenten individueel over een kwestie hebben nagedacht (Think), bespreken zij hun ideëen met een andere student (Pair) en delen die uiteindelijk met de hele klas (Share).

In een recent artikel van Kate Jones en Dylan Wiliam gaan de auteurs dieper in op deze werkvorm en bieden ze een aantal interessante inzichten om het rendement van de werkvorm te verhogen. In deze blogpost lijst ik de belangrijkste inzichten uit de artikel op.

  • THINK – Zorg ervoor dat elke leerling voldoende denkwerk levert. Wanneer je als leerkracht een vraag stelt aan je leerlingen is hun eerste reactie vaak om die meteen met een klasgenoot te bespreken zonder er eerst zelf over na te denken. Voorzie voldoende tijd voor de individuele denkfase (Think) alvorens naar de andere fases (Pair en Share) over te gaan.Tijdens de denkfase kunnen leerlingen informatie ophalen uit hun hoofd (retrieval practice) en hun eerste antwoord neerschrijven. Retrieval practice heeft als voordeel dat de opgehaalde informatie sterker wordt opgeslagen later ook vlotter kan worden opgehaald. Het is belangrijk dat elke leerling dit individueel doet. Wanneer leerlingen samen de informatie ophalen, bestaat de kans dat sommige leerlingen de kans missen om de leerstof beter in hun langetermijngeheugen te verankeren.

  • PAIR – Zorg ervoor dat de leerlingen voldoende luisteren naar elkaar tijdens de pair en share fase. Verdeel de leerlingen in duo’s of kleine groepjes. Geef iedere leerling van het groepje een label, de ene leerling is ‘leerling A’, de andere ‘leerling B’ enzovoort. Als leerkracht geef je aan welke leerling zijn/haar antwoord deelt (‘Nu is overal de beurt aan leerling A om je antwoord te delen’) en welke leerling luistert op een bepaald moment. Om er zeker van te zijn dat ze aandacht luisteren, vertel je hen dat je hen vervolgens kunt vragen om aan de hele klas te vertellen wat hun klasgenoot net heeft gedeeld.Het antwoord van de klasgenoot geeft een leerling de kans om elementen te verfijnen of toe te voegen aan zijn antwoord. De pair fase biedt de leerlingen ook een veilig moment om te ontdekken of hun antwoorden in lijn liggen met die van hun klasgenoot of om eventuele vragen samen te bespreken.  Om het vertrouwen van de leerlingen verder te versterken om later hun antwoord klassikaal te delen, kun je als leerkracht rondlopen in de klas en luisteren naar wat de leerlingen in groep delen. Wanneer je een interessant antwoord hoort, bevestig je dat het zeker de moeite loont om dit in de volgende fase met de hele klas te delen.

  • SHARE – Pauzeer tijdens de share fase. Nadat de leerlingen hun antwoorden in duo’s of kleine groepjes hebben gedeeld, delen ze hun denkwerk met de rest van de klas. Je kunt hiervoor gerust een willekeurige leerling aanduiden omdat ze reeds de kans hebben gehad om hun antwoord af te toetsen met een klasgenoot. Voorzie als leerkracht vervolgens een korte time-out (minstens enkele seconden) om de andere leerlingen de kans te geven om na te denken over wat net werd verteld. Die time-out zorgt ervoor dat leerlingen verder moeten nadenken voordat ze hun reactie of aanvullingen delen.Een handige techniek hierbij is wat de auteurs omschrijven als “Add. Build. Challenge.’ Is er iets dan kan worden toegevoegd? Kun je verder bouwen op het antwoord? Wil iemand het antwoord in vraag stellen door bijvoorbeeld een alternatieve oplossing aan te bieden?

  • Je kunt de think-pair-share techniek op verschillende manieren inzetten in de klas. Een krachtige manier is bijvoorbeeld door leerlingen gebruik te laten maken van mini-whiteboards waarbij ze eerst individueel hun antwoord noteren op het bord*. Tijdens de pair fase kunnen ze hun antwoord verder aanvullen om het tijdens de share fase uiteindelijk met de hele klas te delen. Uiteraard werkt dit het beste wanneer de antwoorden vrij beknopt zijn zodat de andere leerlingen ze makkelijk kunnen lezen.

    * Het gebruik van mini-whiteboards in de klas werd door Dylan Wiliam eerder al uitvoerig belicht in de BBC-documentaire The Classroom Experiment. Hierin wordt getoond hoe hij in een secundaire school in de UK enkele eenvoudige, maar heel efficiënte strategieën introduceert om de leerlingen actiever te laten participeren in de klas en om hun leren te versterken.

  • De techniek vergt meer tijd dan wanneer je gewoon vragen stelt. Om ervoor te zorgen dat de tijd goed wordt benut, denk je dus als leerkracht vooraf best goed na over welke vragen de moeite lonen om te stellen. Zorg ervoor dat alle leerlingen de vraag goed begrijpen en dat ze gelinkt is aan de belangrijkste concepten die in de les aan bod kwamen voordat ze ermee aan de slag gaan.

Update: Via Twitter kreeg ik de reactie van @zotveelgoesting dat het hier eigenlijk over ’think-write-pair-share’ gaat, een iet of wat andere vorm. @WouterBuelens gaf aan dat de extra laag die in het artikel van Jones en Wiliam wordt toegevoegd eerder als ’think-pair-compare-share’ kan worden omschreven.

Bron: https://www.ascd.org/blogs/getting-the-think-pair-share-technique-right. (HT Wouter Buelens)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.