Alles wat we leren, gebeurt in een bepaalde context. Die context beïnvloedt hoe ons geheugen de gebeurtenissen en de feiten die we willen onthouden opslaat.
In deze video vertelt Robert Bjork hoe het vaak beter is om meer variabiliteit in de studiecontext (d.i. door de leerstof op verschillende plaatsen in te studeren zoals in de bibliotheek en aan je bureau in je kamer) te creëren. Hierdoor zorg je voor meer potentiële mentale ‘cues’ of aanknopingspunten die je kunnen helpen om de leerstof na afloop te herinneren.
Uit onderzoek blijkt ook dat het opnieuw creëren van een situatie waarin een bepaalde herinnering werd gevormd, het ophalen van herinneringen bevordert – vooral voor herinneringen die je lang geleden hebt opgeslagen. Dat is waarom je je plots dingen herinnert waaraan je al lang niet meer hebt gedacht als je na 20 jaar opnieuw in een leslokaal van je lagere school zou staan. Dit verklaart ook waarom je de leerstof mogelijk makkelijker kunt ophalen als je wordt getest binnen dezelfde context waarin je de leerstof hebt ingestudeerd.
Toch is het niet altijd strikt noodzakelijk om de context opnieuw letterlijk te creëren. Wanneer de herinnering nog niet zo lang geleden werd gevormd, kan het vaak even krachtig zijn om je de context waarin je de informatie hebt opgeslagen mentaal in te beelden . Zo kan het helpen als student om tijdens een toets of examen terug te denken aan het moment waarop je de leerstof aan het instuderen was om ze op die manier vlotter te kunnen oproepen.
Wil je nog meer tips om de leerstof beter te verwerken? Neem dan zeker eens een kijkje in het boek Leren.Hoe?Zo! of de toolbox voor leerlingen.